2016. augusztus 27., szombat

Friss kecskesajt - házilag

Kibringáztam csütörtökön a békási piacra, és a paprika-paradicsom kombó mellett vettem két liter friss kecsketejet is a tejes nénitől :).

A friss kecskecsajt receptjét a Selectfood oldaláról vettem (egész pontosan innen, a 4. számú sajtot), annak alapján készítettem.


A fagyasztóban volt még itthon mezofil kultúrám, tejoltóm, amiket még régebben vásároltam a Panni Sajtműhelytől. Érdemes egyébként ezen az oldalon többet is elidőzni, mert sokféle sajthoz sokféle kultúra kapható, a sajtkészítés alapjairól is még több dolog olvasható, megtudható.

A Selectfood receptjén azért annyit módosítottam, amit az én tejmennyiségem megkívánt (amúgy tkp. egy az egyben azt készítem) :).

  • A friss kecsketejet 68 fokra melegítettem, majd mikor 39°C-ra visszahűlt a 2 l tej, beoltottam 1/5 kapszula mezophil kultúra kapszulával, amit kicsit korábban kevés langyos vízben feloldottam, és úgy kevertem a tejhez
  • 15 percig pihenni hagytam
  • 41°C-osra visszamelegítettem, és beoltottam 0,8 ml folyékony tejoltóval
  • alvadni hagytam, kb. egy órán keresztül
  • felkockáztam, és pár órára magára hagytam. Lemertem a savót róla, a fennmaradó sajtanyagba kb. 5gr tengeri sót tettem, áttöltöttem a sajtformába, ráraktam a préslapot és ugyannakkora súlyt tettem rá, mint amennyi a sajtanyag súlya, kb. három órán keresztül préselődött (tegyünk alá azét egy tálat, hogy legyen hová kicsöpögnie a savónak belőle). 
  •  
    Ezután a hűtőbe tettem, és szorgosan cseréltem alatta és felette a papírtörlőket, mikor átnedvesedtek...kb. egy napot volt így a hűtőben a sajt (csak papírtörlővel a tetején és az alján - természetesen egy tányéron). MIkor megkóstoltam, sótlannak tűnt, inkább csak natúr, tejszínes íze volt...így gondoltam, csinálok neki egy kis sófürdőt (de ezt meg csak tegnap este tudtam megoldani a munkám miatt). Szóval egy liter vízbe tettem egy evőkanál sót, feloldottam, és ebben áztattam a sajtot úgy három órán át, időnként megforgattam, majd jól leitattam a vizet, mikor kivettem és visszament a hűtőbe :). Szerintem a ma reggelit nem éli túl :), egy kellemes ízű (bár én nagyon nem érzem a kecskét rajta...igazából semennyire), natúr kecskesajt lett belőle, ami jól szeletelhető.



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése