2014. augusztus 19., kedd

Börek (vagy burek)


Törökországban a böreket az ún. yufka tésztából készítik. És ez nem ugyanaz, mint a rétestészta, ahogy azt a kutakodásaim során olvastam itt-ott...A yufka, vagy más néven filotészta nem más, mint liszt, víz, só és olivaolaj keverékéből készült tészta, amit hártyavékonyra kell nyújtani és megtölteni valamivel. Ami éppen van otthon. 

Én két hete a Pasha Bakery-ben ettem szerintem életemben először böreket, rögtön spenótosat, és azt hiszem, hogy menthetetlenül beleszerettem. Egyből elkezdtem keresgélni, hogy mi is ez pontosan, hogy készül....irtó nagy ellentmondások vannak a neten...

Én mindenesetre a filotészta (yufka) receptjét a Tésztavarázs (Michel Roux) c. szuperkönyvemből vettem. A tölteléknél viszonylag kreatív voltam, bár jópár török oldalt megnéztem...

A tészta nagyon egyszerű egyébként, nem kell hozzá más, mint:

- 400 gr liszt
- 6 gr só
- 330 ml víz, 50 fokra felmelegítve
- 30 ml olivaolaj
- kevéske kukoricaliszt

A lisztet, a sót és a vizet robotgéppel összekeverjük, és a masinát kis fokozatra kapcsoljuk. Ahogy a hozzálók kezdenek összeállni, vékony sugárban belecsorgatjuk az olivaolajat. Amikor a tészta kezd egyneművé válni, leállítjuk a gépet. Egy spatulával lekapargatjuk, ami a tál belsejére és a horogra ragadt. A gépet közepes fokozatra állítjuk és a tésztát 3-4 percig dagasztjuk, amíg már elég lágy és ragadós, és majdnem elválik a tál falától. A tésztát a munkafelületre helyezzük, labdát formázunk belőle, majd 60 g-os darabokra osztjuk. A darabokat is labdává formázzuk és kukoricaliszttel megszórt sütőlapra rakosgatjuk, egymástól néhány centire. Letakarjuk folpack kal és felhasználás előtt legalább 2 órára hűtőbe tesszük. 

A kis labdácskákat lisztezett deszkán - állandó lisztezés mellett - 0,5 mm vékonyra nyújtjuk, és azonnal lefedjük benedvesített (de nem vizes!) konyharuhával, vagy folpackkal. A kész lapokat egymásra tehetjük, de mindig lisztezzük be őket. Hútőben tárolhatjuk, ha 24 órán belül felhasználjuk.


Az én töltelékem:

- 250 gr túró
- 1 db tojás
- kis marék zöldpetrezselyem
- só
- reszelt sajt

Ezeket összekeverem alaposan és az olivaolajjal megkent vékony filotészta szélére egy csíknyi tölteléket teszünk, majd kígyóvá feltekerjük és végül csigát formázunk belőle. Egy felvert tojássárgájával megkenjük és megszórjük szezámmal v. fekete szezámmal.


 

180 fokra előmelegített sütőben kb. 35 percig sütjük és forrón vagy hidegen is tálalhatjuk.

 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése