2014. február 13., csütörtök

Az én kenyérkém

Visszaszoktam mostanában arra, hogy öregtésztát készítsek a kenyereimhez. Én nem tudom tudományosan megmagyarázni, hogy miért jó ez, de sokkal jobb lesz a kenyér, mint amikor csak élesztővel készül...az is sokat számít még szerintem, hogy villanysütőben sül...


Az öregtészta készítése: mérjünk a dagasztógép üstjébe 50 dkg lisztet, kb. 3 dl vizet és 4 gramm élesztőt. Hagyjuk, hogy a gép kidolgozza a tésztát, aztán az egészet tegyük át egy fedeles, nagyméretű dobozkába és hagyjuk a konyhapulton legalább fél napra...(14-16 óra), aztán gyúrjuk kissé át, tegyük vissza a dobozba, dobozt a hűtőbe és innen használhatjuk a kenyerünkhöz majd. Ez a mennyiség kb. 3 kenyérhez elegendő.

Az én kenyérkém receptje:
25-30 dkg öregtészta
35 dkg liszt (kenyérliszt)
1 dkg élesztő
kb. 2 dl víz
2 ek olaj (vagy zsír is jó ám...)
2 tk só

A hozzávalókat a dagasztógéppel kidolgoztatjuk, kelesztőtálba tesszük és (milyen meglepő :D), kelni hagyjuk. Félidőben kicsit átgyúrhatjuk. Ha megkelt, megformázzuk, beletesszük a sütőedénybe és letakarva még kb. 30-40 percig kelni hagyjuk (ha fedeles sütőedényben sütjük, akkor a fedelet bespriccelhetjük vízzel). A sütés előtt öt-tíz perccel bevágjuk a kenyér tetejét, fedelet visszatesszük és 230 fokra beállított sütőbe tesszük sülni (nem muszáj előmelegíteni - a villanyt legalábbis én nem melegítem elő). Nagyjából 20 perc után kicsit csökkenthetjük a hőmérsékletet, és összesen kb. 40-45 perc után levehetjük a fedelét a sütőedénynek, de vigyázzunk, mert irtó forró tud lenni a gőz....és visszatesszük még kb. 10-15 percre, amíg szépen megpirul a teteje, és kicsit vastagodik a héja. Ha kivettük, akkor tegyük rácsra, hideg vízzel spricceljük meg és várjuk, hallgassuk, ahogy repedezik, cserepesedik...





Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése