2015. február 15., vasárnap

Kovászos vekni

A minap sütöttem a magos kovászos-öreges veknit, ami nagyon klassz lett. Ott még az (egyszer) etetett öregtésztát használtam kis öregtésztával és élesztővel kombinálva.


Reggel, mikor elvettem a magos veknihez a teljes kiőrlésű búzaliszttel etetett öregtésztából (tk. már kovászból), a maradékot megint megetettem (teljes kiőrlésű búzaliszttel), letakartam és állni hagytam huzatmentes helyen (én most a mikróba tettem). Este ismét elvettem egy adagot, betettem egy zárható dobozba és úgy ment az egész a hűtőbe. Ami megmaradt, azt ismét megetettem (teljes kiőrlésű rozsliszttel) és eltettem éjszakára a mikróba. 

Gyönyörűen és hamar felfutott, szinte a triplájára is, úgyhogy reggel nekiláttam a veknicskémnek. Mivel nekem nagyon bevált a 75%-os kenyér méretileg, így ez volt a kiindulási alapom. A módszernél pedig Limara sokmagvas kenyerénél leírtakat próbáltam követni, de aztán valahogy azt láttam, hogy még nem bubisodik úgy a tészta, így kicsit változtattam a dolgon.

De nagyon előreszaladtam, íme előbb a hozzávalók a kovászos veknihez:

- 375 gramm BL80 kenyérliszt
- 190 gramm az aktív kovászból
- kb. 220 ml hideg víz (óvatosan bánni a vízzel, először inkább kevesebbet...)
- 1,5 ek olaj
- 1,5 kk só

A só kivételével a hozzávalókat a dagasztógép üstjébe mértem, a vízzel óvatos voltam, inkább kevesebbet tegyünk először, aztán, ha szükséges, pótolhatjuk később...A dagasztógép elkészítette a tésztát, majd letakarva kb. 10 percig pihent, ezután hozzáadtam a sót és 10 perc intenzív dagasztás következett. Ezután egy vékonyan kiolajozott tálba tettem a tésztát, letakartam. Félóránként kellett hajtogatni pár alkalommal, azt hiszem, hogy talán háromszor. Nos, én úgy láttam, hogy kevés a bubi a tésztában a harmadik alkalom után, így még kb. kétszer hajtogattam fél óránként, majd még kétszer óránként. Ezután nagyon óvatosan megformáztam, és betettem a sütőtálba, amit kitettem a hideg előszobába úgy két órára. Nézegettem folyamatosan, féltem, hogy túlkel...de nagyon jól nézett ki. Rettenetesen izgultam, hogy fog sikerülni :). A sütőt előmelegítettem, a kenyeret kiemeltem a tálból, a tálat is betettem a sütőbe melegedni. A kenyeret közben a pulton hagytam, megszórtam liszttel, és letakartam. Mikor bemelegedett a sütő, kivettem az edényt, beletettem óvatosan a kenyeret, bevágtam, lespricceltem hideg vízzel, vissza a fedőt, és gyorsan vissza a sütőbe. A szokásos sütési időmet követtem: 15 perc 230-240 fokon, 30 perc 210-220 fokon, fedő és edény nélkül még öt perc 210-220 fokon. Mikor szépre sült, akkor kivettem, rácsra tettem, lespricceltem, és ment a hidegre cserepesedni! :)

Azt hiszem, jól sikerült! Ti hogy gondoljátok?




Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése