2015. február 14., szombat

Magos kovászos-öreges vekni



Tegnap este kivettem a rozsos öregtésztából egy kisebb darabkát (talán olyan 8 dkg lehetett), megetettem ugyanennyi liszttel és vízzel, letakartam, és békén hagytam éjszakára. Reggel elvettem belőle nagyjából úgy 12 dekát és félretettem. Ami megmaradt, ahhoz adtam 9 deka vizet és teljes kiőrlésű búzalisztet, elkevertem, letakartam és ment a mikróba pihenni. Amit kivettem, azt a dagasztógép üstjébe tettem a kenyérke többi hozzávalójval együtt, amik ezek voltak:

- 6 dkg öregtészta (a 12 dekányi kovászolt öregtésztán kívül)
- 375 gr liszt (15 dkg BL112, 15 dkg BL80, a többi pedig teljes kiőrlésű búza)
- 270 ml víz
- 1,5 ek olaj
- 1,5 ek só
- 8 gr friss élesztő
- 2-3 evőkanál vegyes magvak

Az összes hozzávalót a dagasztógép üstjébe mértem, majd szép, sima, nem ragadós tésztát készítettem, áttettem egy tálba, és konyharuhával letakarva kb. 45 percig pihentettem, közben egyszer átgyurmáztam. Ezután óvatosan megformáztam, igyekeztem szorosan lenyomkodni, de vigyázva arra is, hogy a levegőt ne nyomkorásszam ki belőle, és a sütőtálba tettem, lefedtem, majd további 40-45 percig pihentettem, kelesztettem. Közben a sütőt előmelegítettem 230 fokra. Sütés előtt a kenyeret lespricceltem hideg vízzel, bevagdostam, visszatettem a fedőt rá és már ment is a sütőbe. 15 percig sült magas hőfokon, majd visszavettem úgy 200-210 fokra és még fél órát sült. A vége felé le lehet venni a tetejét a sütőedénynek, sőt edény nélkül is visszamehet még a sütőbe, ha kicsit pirosabban szeretjük. Amikor kész, tegyük rácsra és spricceljük le hideg vízzel, tegyük hűvös helyre, és hagyjuk kihűlni!

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése