2015. február 19., csütörtök

Rozskovászos félbarna vekni


Már megint vekni :). Azért vekni, mert egy kiló alatt van ez a kis kenyérke. Konkrétan 750 gramm (nagyjából), és azért ennyi, mert ez a méret/mennyiség nekünk nagyon bevált.

A félbarna kenyérliszt  (BL112) nagyon jó a kenyérsütéshez, így most ezzel, kis BL80-as kenyérliszttel és rozskovásszal, és kis élesztő hozzáadásával készítettem ezt a veknit.

Hozzávalók:
- 18 dkg aktív rozskovász (teljes kiőrlésű rozslisztből/RL190)
- 190 gr BL112 félbarna kenyérliszt
- 185 gr BL80 fehér kenyérliszt
- 7 gramm FRISS élesztő
- 1,5 ek olaj
- kb. 220-250 ml víz
- 1,5 kk só

A só kivételével a hozzávalókat a dagasztógép üstjébe mérjük, és hagyjuk a gépet pár percre dolgozni, majd kikapcsoljuk és 10 percig letakarva pihentetjük. Ekkor kell hozzáadni a sót, majd egy rendes dagasztást végeztetni a géppel, nagyjából 10 percig. Szép, sima, lágy, selymes, nem ragadós tésztát kéne kapjunk :). Miután áttettem a kelesztőtálba, 30 perc után meghajtogatom először, majd további 30 perc után másodszor, és még további 30 perc után formázom és megy a sütőedénybe kelni még nagyjából 30-40 percet (szoktam nézegetni, az ujjpróbával eldönteni, hogy megkelt-e már...előfordul, hogy 50 perc is kell neki)

A kenyeret (fedeles sütőedényben) 230 fokra előmelegített sütőben kezdjük sütni. Mielőtt a sütőbe tesszük, a kenyeret spricceljük meg hideg vízzel, vágjuk be pár helyen, vigyázzunk azért, hogy ne túl mélyen, tegyük a sütőedényre a fedőt, majd toljuk be a sütőbe. Kb. 15 percig süssük magas hőfokon, utána vegyük vissza úgy 200-210 fokra, és még 30 percig süssük. Ha kész, akkor vegyük ki, a fedőt vegyük le óvatosan (kiáramló gőzre vigyázni!!!), és ha úgy ítéljük meg, tegyük még pár percre vissza a sütőbe. Miután kész, tegyük rácsra, spricceljük le ismét hideg vízzel és vigyük ki a hidegre :), én kitettem az udvarra, az asztal tetejére, és izgultam, hogy a macska ne akarja megkóstolni :D.

KIEGÉSZÍTÉS: A liszteket tetszőlegesen variálhatjuk. A hajtogatást csak úgy lazán végezzük: kézzel kilapogatjuk, vagy megpörgethetjük a kezünkön, mint a pizzát, vagy húzkodjuk, mint a rétest, és utána lazán összehajtogatjuk.

A kenyeret közvetlenül a sütés előtt vágom be.

A folyadékkal bánjunk óvatosan, először inkább csak kevesebbet tegyünk hozzá, mint amit a recept ír, mert minden liszt más-más mennyiségű folyadékot tud felvenni (minél jobb minőségű, annál többet).


Különböző sütők különböző módon sütnek, erre is érdemes odafigyelni és kitapasztalni.





2 megjegyzés:

  1. Szia! Nagyon tetszik ez a kenyered. Megírnád nekem, hogyan készül a rozskovász és azt, hogy hol szoktál félbarna kenyérlisztet venni? Köszi előre is! Andi

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Szia Andi, ne haragudj, hogy nem válaszoltam eddig, de valahogy nem jött értesítés, meg kll nézzem az értesítési beállításokat...

      Rozskovász úgy készül, mint a sima kovász: lisztből és vízből. A mentét itt írtam le: http://demeterszilvia.blogspot.hu/p/kovasz-keszitese-nevelese-tartasa.html, de Limaránál is rendkívül alapos leírást találsz a kovász készítéséről.

      Megmondom őszintén, hogy ennek ellnére egy harmadik módon készülő kovászt szoktam használni. Pl. így: http://demeterszilvia.blogspot.hu/2014/05/kenyer-kicsit-maskeppen-megetetett.html Miután élesztő nem kerül hozzá, így az etetések után egy idővel teljesn elkovászolódik :).

      Félbarna kenyérlisztet én vagy az Ónodi, vagy az Egri Malomtól veszek, de szerintem jobb boltokban Bp-n is lehet kapni.

      Törlés