2014. március 9., vasárnap

Kovászos bagett (iciripicirike élesztővel)

Csinálok egy másik kovászt is, más módon...én ezt kevésbé érzem alaposnak, mint amiről tegnap írtam, de kíváncsi vagyok, hogy működik az is, hogy két különböző eljárással mit lehet elérni. Ennek a kovásznak a leírását nem részletezném, mert nagyjából megegyezik a tegnapival, de itt talán hamarabb beteszi a hűtőbe és az adagok is másmilyenek...de végül is a lényege ugyanaz. 6. napos kovász kiöntendő részét nagyon megsajnáltam, és gondoltam, felhasználom kis reggeli péksütihez..nem tudom, hogy zsemle vagy kifli...majd azt még kitalálom...A recept a bejegyzés végén:).

Mindenesetre 40 grammot kivettem a kidobandó kovászból és hozzátettem még 70 gramm kenyérlisztet és 70 gramm langyos vizet, alaposan elkevertem...de mivel a kovászról olvasottak alapján ez még nem annyira erős kovásznak számít, megtámogattam kis megszáradt élesztővel, amit a hűtőben találtam :D, de mivel ugye próbasütök, ezért lemértem: 4 gr volt. Szóval hozzámorzsoltam a 4 gr élesztőt, letakartam fóliával és mivel amúgy is főztem, ott hagytam a tűzhely mellett, a melegben. (Azért tisztes távolságra a tűztől...) Megvártam, míg a duplájára nőtt a kulimájsz és hozzáöntöttem az előre kimért liszthez. Sót, olajat és vizet adtam hozzá, majd tésztát dagasztottam belőle a dagasztómasinám segítségével, kelesztőtálba tettem, és hagyom, hogy lepukkanjon a teteje....

A kovász-kulimájsz így nézett ki oldalról és felülről, mikor a liszthez öntöttem:


Ilyen volt a tészta, miután megkelt:


Ilyen volt megformázva, a tepsiben üldögélve és várva a sütő melegére:



Sülés közbeni információk:
Ugyanolyan hőfokon (230 fok) sülnek mindkettő tepsiben a bagettek...a villanyosban a teteje már piros, de az alja még puhácska, úgyhogy kivettem a tepsiből, rácsra tettem és kicsit csökkentettem a hőfokon, kivettem a vizes tálat...sajna nem tudok a tetejére fóliát tenni, mert elfogyott....a gázosban viszont egyelőre nagyon szép, de sokkal kevésbé piros, az alsó rész viszont itt is puhácska...itt nem változtattam a hőfokon semmit egyelőre.

Ezekkel a változtatásokkal együtt teljesen azonos ideig sült mindkét sütőben: nagyjából 35-40 percig. A villanyos pirosabb, fényesebb, kicsit cserepesebb....de a másik sem lett rossz....És hát a belseje....lágy, finom, puha, ruganyos.....selymes...nem is tudom, milyen szavakat lehetne még írni róla....kár, hogy nem reggel van, és nem ilyen roppanósan viszik tízórainak a gyerekek...:)
És ilyen lett sütés után:











És akkor a RECEPT:

40  gr amúgy kidobandó kovász
70 gr langyos víz
70 gr kenyérliszt
3-4 gr száraz élesztő (nem szárított, hanem a megmaradt, kiszáradt élesztő)

Ezeket összekeverem és hagyom a duplájára nőni:).

az összes kovászt el kell keverni, majd dagasztani a következőkkel:
500 gr kenyérliszt
2 tk só
3 dl langyos víz
3 ek olaj

A tésztát tegyük kelesztő tálba, és hagyjuk megkelni. :) Miután megkelt, formázzuk és süssük meg a szokásos módon, tegyük sütőpapírral bélelt tepsire és hagyjuk még kb. fél órát pihenni. A gázsütőt 230 fokra melegítsük elő, az aljába tegyünk egy jénait vízzel és gőzösítsünk előre. A villanysütőt nem kell (szerintem) előmelegíteni, az aljába forró vízzel teli tálat tenni, de itt is 230 fokon süssük majd a bagetteket...



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése