2014. március 15., szombat

Kovászos fehér kenyér

Már majdnem két hete nevelgetem a kovászt (a simát, ami csak liszt + víz hozzáadásával indult). Tegnap elérkezettnek láttam az időt, hogy ma kenyeret készítsek belőle. Amikor megetettem ezt és a joghurtos indítású kovászt is, akkor ebből kivettem 70 grammot és hozzáadtam még 10 dkg lisztet és 10 dkg vizet, alaposan elkevertem, és a többi kovász mellé állítottam:). Ennek és a joghurtos indításúnak a maradékát összekevertem és csináltam egy kovászos öregtésztát, ami mára gyönyörűen megkelt, összeesett, megint megkelt....stb. Hamarosan megy be a hűtőbe...

Szóval kovászos kenyér...Limara kovászos fehér kenyerét választottam, és mivel nekem szerintem jó aktív kovászom volt most, így az élesztőt teljesen kihagytam a tésztából. Csak a tegnap, direkt ehhez a kenyérhez megetetett kovászt használtam.

A hozzávalók:
- az összes kovász
 

- majdnem 3 dl víz (úgyhogy óvatosan öntögessük a folyadékot a liszthez...a 2.5 az tuti, onnantól kezdve apránként adagoljuk...)
- 2 tk só
- 2 ek olaj
- 2 ek burgonyapehely
- 500 gr BL80 kenyérliszt

A hozzávalókat a dagasztógép üstjébe mérjük és megdagasztatjuk a tésztát. Kelesztőtálba tesszük, és hideg helyen pihentetjük nagyjából négy órányit. Ezután kitettem a tálat a pultra, hagytam, hogy nagyjából felvegye a konyha hőmérsékletét, megformáztam és szakajtóban, vagy kosárban (lisztezett konyharuhában egy tálban) vagy a jénaiban
kelni hagytam hűvös helyen, míg duplájára nőtt. Óvatosan átgörgettem a sütőtálba, bevágtam és kicsit hagytam még állni.

Hideg sütőben kezdjük sütni, 230 fokon 50 percig. Sütés előtt ne felejtsük el bespriccelni hideg vízzel.

Megmondom őszintén, úgy toporogtam a sütő mellett, és állandóan nézegettem, hogy most akkor feljön vagy sem? De ugye mégis igen? És nem hagy cserben? Eleinte nagyon elkeseredett voltam, volt egy pillanat, amikor úgy gondoltam, hogy kikapcsolom és kihajigálom az egészet....aztán volt kis dolgom és amikor visszamentem a konyhába, és bekukkoltam, akkor már így nézett ki (nem jó fotó, mert foltos a jénai a gőztől meg a liszttől, de nekem sokat jelentett...):

Tegyük rácsra és spricceljük meg hideg vízzel, hagyjuk kihűlni. (Én kivittem az előszobába, ott hűvösebb van jóval, mint a lakásban...)

Spriccelés és (remélem) cserepesedés előtt:





Némi cserép azért akad...:)):






Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése