2014. május 3., szombat

Rozsos kenyér - a mi bevált kenyerünk: SzBK

Miután eltört a kenyérsütő jénaim, kénytelen vagyok sütőlemezen sütni...:), ó, én szegény :)))). De azt hiszem, egész jól megy...bár cserepek nem annyira vannak....de lehet, hogy azért, mert nem zár teljesen jól a sütő ajtaja...nem tudom...jó lenne egy sütő-szponzor...már ki is néztem magamnak egyet, amit majd egyszer szeretnék....addig is marad az, ami van :))).


Szóval a rozsos kenyér hozzávalói:

- 300 gr BL80 kenyérliszt
- 100 gr RL190 teljes kiőrlésű rozsliszt
- 100 gr teljes kiőrlésű búzaliszt
- 2 ek lenmagliszt
- 25 dkg öregtészta
- 2 tk só
- 2 ek olaj
- 1 dkg friss élesztő
- 325 ml víz

A hozzávalókat tegyük a dagasztógép üstjébe. A folyadékkal óvatosan kell bánni, mert tényleg függ a liszt minőségétől, hogy mennyi víz kell bele! Tehát először ne öntsük bele a teljes mennyiséget.

Szóval a dagasztógépet hagyjuk dolgozni, amikor kivettük a tésztát, még kicsit kézzel gyúrjuk át, majd tegyük a kelesztőtálba. Nekem az vált be, hogy viszonylag keményre készítem a tésztát, mert a kelés során puhul annyit, hogy szépen formázható lesz, de az alakját sem veszíti el sütés közben.

30 perc elteltével gyúrjuk át, aztán még 10-15 percig hagyjuk pihenni. Formázzuk meg a kenyerünket, akár vekni, akár kerek, mindegy a forma, legyen olyan, amilyet szeretnénk! Tegyük sütőlemezre, enyhén lisztezzük meg és takarjuk le egy tiszta konyharuhával. Én ilyenkor a konyharuhát enyhén nyirkosítom (nem vizezem, nem kell, hogy ázzon), és akkor tutira nem szárad ki, ami alatta van...:) Nagyjából 30 perc elteltével melegítsük elő a sütőt 230 fokra, tegyünk az aljába tűzálló tálba forró vizet. A kenyeret nem piszkáljuk :D. További 20 perc múlva bevágjuk a kenyeret, alaposan lespricceljük és mehet is a sütőbe. Kb. 50 perc alatt kész, a hőfokot visszavehetjük úgy 20 perc után kicsit, újabb 20 perc múlva a tepsit is kivehetjük a kenyér alól, és elég lesz csak a rácsra visszatenni, hogy pirulhasson az alja is (nekem a tepsis sütésnél arra kell figyeljek, hogy a teteje hamarabb pirul, mint az alja, így én mindig visszateszem a rácsra, viszont akkor már a vizet kiveszem, és a kenyér tetejét is letakarom fóliával!!!).

Ha kész a kenyér, kiveszem, rácsra teszem, lefújom vízzel és hűlni hagyom. :)





2 megjegyzés:

  1. Gondolod, hogy a cserepek a zart edeny miatt keletkeznek? Bizonyara leirtad valahol, hogy te hogy sutod, de megtenned a kedvemert, hogy leirod meg egyszer? (vagyis hogy sutotted tores elott... ) A sutesi ido nagy resze alatt le van/volt akkor fedve a kenyered?

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. azt hiszem, a cserepek a gőz miatt vannak/lesznek...vagy akar valaki cserepet, vagy nem...ízlés dolga...Szerintem nem feltétlenül kell a sok cserép, bár kétségtelen, hogy meseszép egy cserepes kenyér! :)

      Szóval, a jénais vagy zománcos kacsasütős sütésnél én úgy csinálom, hogy mikor megformázom a kenyeret, és a sütőpapírral bélelt edénybe beleteszem, akkor enyhén spriccelek vizet a kenyérre (tényleg csak picikét...és az edény fedelébe. Kb.40 perc elteltével begyújtom a sütőt (a villanyt 230 fokra, a gázsütőm bénább, így azt sokkal többre...), a kenyeret pedig közvetlenül a sütőbetétel előtt vágom be, ill. bevágás után még alaposan lefújom vízzel, az edény fedelét is, aztán rárakom a fedőt és mehet a sütőbe. Gyakorlatilag végig rajta van a fedő a sütési idő alatt. viszont ha már egyszer levettem, hogy megnézzem, hogy mondjuk milyen a színe, nem teszem vissza...

      Törlés