2014. június 8., vasárnap

Kovásszal készült KENYÉR


 

Azt mondják, az igazi kenyér kovásszal készül. És akkor itt akár meg is állhatnánk, és hosszú órákon át elemezhetnénk, olvasgathatnánk, hogy ki hogy csinálja. Sokan nekilátnak a kovász készítésének anélkül, hogy bármi egyéb információjuk volna azon kívül, hogy "a kovász a kenyérbe kell". Kérdeznek, jön a millió válasz és csak még jobban összezavarodnak, és úgy érzik, hogy teljes káosz van a fejükben, mert ez így csinálja, de a másik úgy...viszont a nagymama meg azt mondta, hogy az úgy kell...Nehéz eligazodni, ez már igaz, de tényleg megkönnyíti az ember dolgát, ha végez némi előtanulmányt azzal kapcsolatban, amivel foglalkozni akar. Jelen esetben a kovászról.

Nem kell túlmisztifikálni a kovászt. :) Nem olyan bonyolult dolog ez, tényleg. :) Lisztet és vizet összekeverünk, opcionálisan némi kefir is mehet hozzá, hogy hamarabb beinduljon az erjedés, majd a továbbiakban nagyjából két héten keresztül fontos, hogy betartsuk azt a leírást, amit elkezdtünk. Innentől kezdve használhatjuk kenyérsütéshez, illetve eltehetjük "aludni" is. Én így csináltam a kovászomat.

Amikor aktív a kovász, jól megemelkedett, akár a triplájára is, akkor használjunk belőle annyit, amennyit a recept/leírás megkíván, a többit tegyük vissza a hűtőbe (lefedve). Ha a hűtőből vesszük elő a kovászt, az  nem aktív, fel kell élesztenünk. Ezt úgy tudjuk megtenni, hogy mondjuk 20 óra alatt kétszer etetjük meg. És mikor a második etetés megvolt, akkor használjuk a kenyértésztához. Az etetés úgy megy, hogy előbb elveszünk a kovászból (félretesszük egy másik bödönbe, ha szaporítani szeretnénk, akkor azt is megetetjük....jó kis végeláthatatlan szaporítás alakul így ki...), és ami a bödönben marad, ahhoz adunk lisztet és vizet.

Az én mostani kovászos kenyerem is hasonlóan készült. Szombat este kivettem az alvó kovászból 9 dekát, és megetettem 9 dkg teljes kiőrlésű búza kenyérliszttel és 9 dkg vízzel. A maradékot is megetettem, és mindkét dobozt éjszakára a mikróba állítottam, hogy állandó hőmérsékleten legyen ideje kelni, beindulni. Reggelre a duplája lett mindkettő. Azt a dobozt, amiből eredetileg kivettem a kovászt, azt visszatettem a hűtőbe. Az aktivizálódott kovászunkból levettem kb. 2 dekányit egy másik kenyérkéhez, a maradékot kicsit megetettem, és megint ment be a mikróba. Közben elkezdtem az ebédet készíteni, stb. Délelőtt fél kilenckor a triplája volt az eredeti állapotnak (amit reggel negyed hétkor kevertem be), így hagytam még pihenni kicsit, majd 11 körül nekiláttam a kenyérnek.

Magával a kovász készítésével, felébresztésével, etetésével nem volt problémám. Egy nagyjábóli tervem is volt, hogy készítsem el, de azért gugliztam is jócskán, mert tényleg azt szerettem volna, ha sikerül a dolog. Limara és Alexa Christi tanácsai, útmutatói és leírásai alapján az elkészítés már gyerekjáték volt. Ezúton is köszönet Marcsinak a szóbeli tanácsokért! :)

A szokásos módon és hozzávalókból (500 gr BL80 kenyérliszt, 325 ml víz, 2 tk só, 250 gr AKTÍV kovász - teljes kiőrlésű búza kenyérlisztből) a kovászunk hozzáadásával megdagasztottam a tésztát. Ezután 1 óra 20 perc alatt négy alkalommal, 20 percenként gyúrtam át, majd meghajtogattam a kenyértésztát, és ezt még két alkalommal ismételtem, de a további hajtogatások közt már egy óra telt el. Az utolsó hajtogatás után 1.5 órát kelt, majd megformáztam, konyharuhával bélelt kelesztőkosárba tettem ismét, kb. másfél órára. A sütőt 230-250 fokra melegítettem elő a sütőtállal együtt, ebbe fordítottam óvatosan, de annál gyorsabban a megkelt kenyeret, bevágtam a tetejét, megspricceltem hideg vízzel, az edény fedelét is, majd ment az egész a sütőbe. Kb. fél óra után visszavettem a hőfokot, esetleg le is vettem a sütőedény fedelét és a kenyeret a rácson sütöttem tovább, amíg el nem készült. Ekkor rácsra tettem, lespricceltem hideg vízzel és hagytam kihűlni.





 És ez volt a legjobb része az egész kenyérsütésnek :D, az ebédről megmaradt csülökpörkölt szaftját lehetett tunkolni...:)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése