2014. április 10., csütörtök

Zabpelyhes-almás kenyér

Nagyon sok külföldi blogot olvasgatok, nézegetek...már csak a képek miatt is...nagyon sok silány oldal is van, de akadnak olyan fotók is azért szép számmal, amiktől tátva marad a szám....Ma adtam le egy kisebb rendelést az Ónodi Malomnál, hoznak kis lisztet nekem, meg árpa- és rozspelyhet is....a zabon gondolkodtam, de aztán mégsem, viszont ma pont láttam az ósanban, így vettem kicsit belőle. Szóval zabpehely......meg az alma....és ezekből a kenyér....nézegettem az oldalakat, képeket, és rábukkantam erre a kis kenyérkére...na, persze muszáj volt, hogy én is készítsek egy ilyet, pláne miután ma sem tudtam a sok tennivaló miatt elmenni a Pékműhelybe...ahol ma épp almás-zabos kenyeret csináltak.........nagyon szerettem volna elmenni, mert nagyon érdekes ez a kenyér, de mivel akadályoztatva voltam, így maradt a google....szóval nekiláttam a kenyérnek.......igen ám, de nem volt aktív kovászom.......sebaj, mondom, jó lesz ide az öregtészta is :D. Mivel kevésnek tartottam az eredeti lisztmennyiséget, mindenből dupláztam....lehet, hogy nem kellett volna, mert így gigamennyiségű adag lett....bár, ha finom, akkor végül is megérte.......és mit mondjak, elég biztatóan néz ki....még sül...

Hozzávalók:

10 dkg zabpehely
20 dkg forrásban levő víz

40 dkg hámozott, reszelt alma
10 dkg langyos víz

25 dkg öregtészta
2 teáskanál só
50 dkg BL80 kenyérliszt (DE számítsunk arra, hogy az almától még ennek ellenére is lágy lesz a tészta, így szükség lehet a lisztpótlásra)
2 dkg élesztő (friss)
2 evőkanál olaj

A 10 dkg zabpelyhet a 20 dkg forrásban levő vízzel öntsük nyakon, majd fedjük le és hagyjuk állni, míg magába nem szívja a vizet. Addig meghámozhatjuk és lereszelhetjük az almát, amihez aztán 10 dkg vizet is adhatunk. Ha nagyon leveses az alma, kihagyhatjuk a vizet...max. majd utólag még öntünk a tésztához dagasztás közben, ha úgy látjuk, hogy túl kemény v. száraz lenne...én hozzátettem a vizet, így a végén nagy lisztpótlásban voltam....szóval csínján a folyadékkal :D.

A dagasztótál üstjébe mérjük az öregtésztát, a sót, a lisztet, az élesztőt és az olajat, majd hozzáadjuk a zabpelyhet és a reszelt almát is, majd elindítjuk a masinát...szép, nem ragacsos, ragadós, de piha, finom, selymes tésztát dagasztatunk vele. Kelesztőtálba tesszük és hagyjuk kelni. Nekem a tupperes kelesztőben kb. fél óra volt, mire lepukkant a teteje a tálnak. Ezután finoman átgyúrtam, kettévettem a tésztát és megformáztam őket...sütőpapíros tepsire tettem pihenni mindkettőt, természetesen konyharuhával letakarva.

Nem melegítettem elő a sütőt, az aljába viszont a sütés kezdetekor gőzölgő, felforralt vizet tettem és így ment a tepsi a sütőbe...(a második kenyérnél már előmelegített lesz a sütő, úgyhogy kíváncsi vagyok, hogy melyik módszerrel lesz jobb...vagy másabb...:))) A sütőt 230 fokra állítottam be, kb. 20 perc után visszavettem kicsit és úgy sült tovább.

Az első, a még hideg sütőbe tett kenyérke kisült...kissé rusztikus lett a megjelenése, de amúgy elégedett vagyok vele :).
 




A második kicsit ellaposodott, de nem vészes egyáltalán, és az is jól néz ki:). Egyébként amíg sült az első, ez hatalmasra kelt...





Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése